Nieuws
27-02-2013 | Muzikale duizendpoot zet nieuwe footprint
Ivo van Leeuwen – Musical Director Madagascar Live!
Aan een veelvoud aan succesproducties van Joop van den Ende Theaterproducties verleende hij eerder zijn medewerking. Op diverse functies was hij betrokken bij voorstellingen die het publiek in haar hart heeft gesloten, zoals The Phantom of the Opera, Elisabeth, Miss Saigon, Aïda, Saturday Night Fever en The Lion King, maar tussen de bedrijven door was hij eveneens betrokken bij verschillende televisieprogramma’s, werkte hij mee aan verschillende CD-opnames en was hij betrokken bij een reeks landelijke muzikale evenementen. Ondanks deze enorme staat van dienst kennen wij hem allemaal beter als algemeen directeur van het NME: Ivo van Leeuwen. In de afgelopen periode voegde Ivo een indrukwekkend nieuw resultaat aan zijn staat van dienst toe en wij bevroegen hem daarover.
Je bent de afgelopen periode druk in de weer geweest met een nieuw project dat je naast het NME vorm hebt kunnen geven. Kun je hier meer over vertellen?
"Bij DreamWorks weten ze waar hun grote kracht ligt: komische animatiefilms met pratende dieren maken. Inmiddels hebben ze daar weer nieuw bewijsmateriaal voor geleverd: Madagascar. Stage Entertainment Touring Productions heeft via de filmmaatschappij DreamWorks de rechten verkregen om Madagascar Live! ten tonele te brengen. Klein detail is dat dit niet in de doorsnee theaters gebeurt, maar in de grote arena’s over de gehele wereld.
Madagascar Live!, is een transformatie van de succesvolle animatiefilm naar een arena productie waar maar liefst 5.000 bezoekers tweemaal daags de voorstelling kunnen aanschouwen. Belangrijk doel bij de realisatie van de show is het bewerkstelligen van een product waarbij de primaire doelgroep, de kinderen, volledig uit hun dak kunnen gaan, maar de begeleidende ouders tegelijkertijd voldoende volwassen humor krijgen voorgeschoteld, zodat beiden gelijktijdig, maar op geheel eigen wijze van de productie kunnen genieten. Mij viel de eer ten deel om als Musical Director bij deze productie betrokken te zijn. Waar in de film voor de muzikale invulling voornamelijk gebruik is gemaakt van bekende covers, zijn er voor de theaterproductie naast het bekende 'Move It' en 'Best Friends' twaalf nummers bijgeschreven, een hele uitdaging dus!"
Hoe verklaar jij het succes van de film waarvan deze theaterproductie uiteindelijk het directe gevolg is?
"Een tijdje geleden maakte een dierentuin reclame met de slogan ‘Laat de dieren ook eens lachen’. Bij filmstudio DreamWorks lijkt boven de deur te staan: ‘De dieren laten je vaker lachen’. In hun eerste animatiefilm, The Prince of Egypt, waren de beesten nog van ondergeschikt belang, maar die film was dan ook even komisch als een Bijbellezing. Vervolgens gooide DreamWorks het met Antz over een heel andere boeg en daar bleek goud te liggen. De zware dramatiek ging het raam uit en er kwam humor die alles op de hak neemt voor in de plaats. Dat leverde heel leuke dingen op en daar bleek DreamWorks’ animatietoekomst te liggen.
Tegelijkertijd maakte DreamWorks films met pratende dieren die meteen publiekslievelingen werden, zowel de films als de dieren. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Shrek met Donkey als favoriete viervoeter. Die ezel gedraagt zich niet alleen leuk, dankzij Eddie Murphy klinkt hij ook nog eens ontzettend lollig. Shrek won als eerste lange film de Oscar voor Beste Animatiefilm en is een perfect pleidooi om ook een gouden beeldje in het leven te roepen voor Beste Animatiestem.
In Madagascar draait het om vier stuks groot wild, die in de dierentuin wonen, maar benieuwd zijn naar hoe de wereld er daarbuiten uitziet. Het valt alleen wel erg op als een zebra, leeuw, giraffe en nijlpaard de metro pakken. De film zou uiteraard geen Madagascar heten, als het viertal in de stad bleef hangen. Ze komen op het gelijknamige eiland terecht waar ze als tamme dieren in de wildernis nog vreemder zijn dan in het centrum van New York. Toen de film in 2005 uitkwam gingen de dierentuinen een drukke zomer tegemoet."
Wat is het toch dat films of zelfs complete pretparken met pratende dieren zo succesvol zijn?
"Het is interessant om te weten waarom producenten zich hierop toeleggen. Mensen zijn altijd al gefascineerd geweest door fabelfiguren, of het nu prinsessen, heksen, feeën of pratende dieren zijn. Deze figuren spelen vaak een grote rol in de onbegrensde fantasiewereld van kinderen. Kinderen dromen over koninkrijken, vriendschappen, dieren en natuur, reizen en toneelvoorstellingen. Meestal gebruiken ze figuren uit verhalen, van televisie en uit de werkelijkheid voor hun fantasiewereld. Fantasie is ongelooflijk belangrijk voor de mentale ontwikkeling van kinderen. Het vergroot de verbeeldingskracht, de creativiteit en het empatisch en probleemoplossend vermogen. Alles wat kinderen in een fantasiewereld ervaren, helpt hen om te gaan met vergelijkbare situaties in de echte wereld.
Het zich wentelen in een dergelijke fantasiewereld helpt kinderen om hun eigen fantasie te cultiveren, zodat ze veelzijdiger zijn als ze problemen uit hun eigen wereld moeten oplossen. In de ogen van een kind is een dier gelijkwaardig aan de mens dat er net zo goed voor kiest om jouw vriend te worden als omgekeerd. En daarbij komt, dieren kunnen niet praten, dus ze zullen nooit tegenspraak krijgen, er is geen afwijzing of bedrog. Dieren zijn voor kinderen een ideale vriend, even kwetsbaar als zijzelf, maar loyaler en zwijgzamer dan andere kinderen. En kinderen kunnen zorgzaam zijn voor de dieren, wat weer een verantwoordelijkheidsgevoel met zich meebrengt.
Pratende dieren en/of voorwerpen bestaan al sinds de mens elkaar verhalen vertelt in bijvoorbeeld fabels. In dit specifieke genre, waarin dieren, maar soms ook planten of voorwerpen, als handelende en sprekende personen optreden, gaat het meestal om één menselijke eigenschap, waardoor het typische flat characters betreft. Dergelijke personages zijn dus voorspelbaar, onder andere omdat ze slechts over één karaktertrek beschikken, zoals stripfiguren."
Kunnen mensen het resultaat van je werk nog gaan bekijken?
"Als mensen de productie willen bekijken, moeten ze heel wat kilometers afleggen. Tot en met maart is de productie op tour in Engeland en daarna reist deze door naar Zuid-Amerika, waar ze in het Spaans en Portugees wordt opgevoerd. Vervolgens komt de productie terug naar Europa waar Frankrijk de beurt als gastland valt en daarna Duitsland. De productie wordt opgevoerd in de taal van het land waar gespeeld wordt, waardoor er iedere keer geauditeerd wordt voor een nieuwe cast. Alhoewel dit een puur Hollands initiatief is, wordt Nederland buiten beschouwing gelaten, omdat voor een dergelijke tour Nederland te klein is."
terug